دبير انجمن دوقلوها مهمان «جام جم آنلاين» دبير انجمن دوقلوها مهمان «جام جم آنلاين»
تاریخ : سه شنبه 18 بهمن 1390
نویسنده : Oda Pardeks
دبير انجمن دوقلوها مهمان «جام جم آنلاين»
دنياي شگفت انگيز دوقلوهاي ايراني
جام جم آنلاين: آمار دقيق و قابل اتكايي در دست نيست اما مطابق شواهد و يافته ها، بالغ بر يك درصد از جمعيت جهان، دوقلو هستند. در كشور ما نيز محاسبه جامعي در خصوص تعداد دقيق دوقلوها صورت نگرفته است اما تخمين زده شد كه نزديك به 700 هزار نفر از شهروندان ايراني، خواهر يا برادري دوقلو دارند. دبير انجمن دوقلوهاي جوان ايراني با حضور در «جام جم آنلاين» به ذكر نكات بسيار جالبي از سبك زندگي و دغدغه هاي دوقلوهاي ايراني مي پردازد .

"دوقلو بودن" به خودي خود، نقطه قوت يا ضعف به حساب نمي آيد اما شرايط جامعه و امكانات رفاهي خانواده هايي كه صاحب فرزندان دو قلو هستند، مي تواند خود به خود مفهوم "قل داشتن" را به يك شاخص مثبت يا منفي تبديل كند.

گرچه در طي سال هاي اخير، گروه هاي مختلفي تلاش كرده اند تا تشكلي دوستانه براي اجتماع دوقلوهاي ايراني فراهم كنند اما بسياري از اين تلاش ها در حد راه اندازي يك وب سايت بوده و پس از چند ماه نيز، كل كار به مسير فراموشي رفته است.

اما در اين بين، "انجمن دوقلوهاي جوان ايراني" از جمله تشكل هاي غير دولتي است كه به طور رسمي از سازمان ملي جوانان، مجوز فعاليت خود را اخذ كرده  و هر از چند گاه نيز همايش ها و سمينارهاي مختلفي، درباره دوقلوها و دغدغه هاي آنان برگزار مي كند.

احسان خاصه تراش، دبير اين انجمن اجتماعي است . او هم برادري دوقلو و بسيار شبيه به خود دارد .وي در گفت و گو با خبرنگار «جام جم آنلاين» از روزهاي نخستيني سخن مي گويد كه هسته اوليه اين انجمن، با حضور 20 دوقلوي جوان و پر انرژي تشكيل شد.

"آبان ماه سال 1388 بود كه همراه با 40 نفر از دوستاني كه آن ها هم برادر يا خواهري دوقلو داشتند، دور هم جمع شديم و بعدها، همين افراد، هسته اوليه انجمني را تشكيل دادند كه حالا بيش از چهار هزار عضو دوقلو دارد."


"قل بزرگتر" منطقي تر است

خاصه تراش به تفاوت هاي جالبي درباره روحيات دوقلوها اشاره كرده و مي افزايد: در طي اين چند سالي كه با هزاران دوقلو سرو كار داشتيم، نكات بسيار جالبي درباره دوقلوها فهميديم. مثلا تقريبا اكثر دوقلوها  هم مثل ما اعتقاد دارند كه يك نفر از دوقلوها منطقي تر و ديگري احساساتي تر است.

"با پژوهش هاي متعدد و بررسي نمونه هاي فراوان دريافتيم كه "قل بزرگتر" معمولا منطقي تر از "قل كوچكتر" است. با جرات مي توانم بگويم كه اين يك يافته علمي و البته كاملا بومي است و تاكنون در هيچ كجاي جهان نشنيده ام كه به چنين موضوعي اشاره شده باشد."

وي در ادامه با بيان اين كه نبايد دوقلوها را از هم جدا كرد، اظهار داشت: در مدارس و حتي گاه در برخي خانواده ها، تلاش مي كنند كه دوقلوها را از هم دورتر كنند اما مطابق يافته هاي علمي، نبايد دوقلوها از هم دور باشند؛ بلكه در كنار هم قرار گرفتن آن ها باعث ارتقاي وضعيت روحي، تحصيلي و شغلي آن ها مي شود.

"معلمان مدارس و ساير اماكن آموزشي مثل مدارس تيزهوشان، نبايد دوقلو ها را از هم جدا كنند زيرا اين كار، قدرت روحي و رواني دانش آموزان دوقلو را كاهش مي دهد و همچنين با اين كار، در انسجام و هماهنگي هم كه خداوند در طبيعت دو انسان قرار داده است، دخالت مي شود."


دوقلوها، رفتار همديگر را اصلاح مي كنند

اين مهندس جوان با بيان اين كه دوقلوها اين شانس را دارند كه همواره يك ياور مطمئن در زندگي شان داشته باشند، عنوان كرد: داشتن يك برادر يا خواهر دوقلو موجب مي شود كه احساس كنيد، فردي در زندگيتان وجود دارد كه همواره پشتيبانشماست، رفتارهاي خطايتان را به شما گوشزد مي كند و به اعتقاد من و بسياري از دوقلوها، "دوقلو بودن" يك امتياز ويژه و مثبت است.

"برادر دوقلوي من بهترين دوست من است. ما دوقلوها بيشتر قدر همديگر را مي دانيم و شايد برايتان جالب باشد كه ما احساس مي كنيم افرادي كه برادر يا خواهري دوقلو ندارند، هنوز مزه شيرين «تنها نبودن » را به طور واقعي نچشيده اند."


دوقلوهاي فقير را دريابيم

خاصه تراش معتقد است كه حمايت از پدران و مادراني كه صاحب فرزندان دوقلو و يا چند قلو هستند، يك وظيفه اخلاقي و ملي است كه اين وظيفه ما در قبال چندقلوهايي كه پدرشان فوت شده و يا والدين فقيرتري دارند، مضاعف تر است.

" من خانواده اي را مي شناسم كه صاحب فرزنداني چهارقلو است كه پدرشان هم فوت شده و اين كودكان چهارقلو، تنها چهار سال سن دارند. يا خانواده ديگري را در تهران مي شناسم كه سه فرزند هفت ساله و سه قلو دارد كه پدرشان هم درقيد حيات نيست. بي شك حمايت مالي از اين گونه خانواده ها، وظيفه اخلاقي همه ماست."

وي به وعده هاي اخير بهزيستي درخصوص حمايت از چندقلوهاي نيازمند اشاره كرد و گفت: اخيرا بهزيستي قول داده است كه به كودكان چندقلو و تحت پوشش اين سازمان، كمك هاي مالي بيشتري ارائه دهد و اميدواريم كه اين امر در سال آينده محقق شود.

"اگر يك لحظه، خود را جاي پدر كارگري بگذاريم كه به يكباره صاحب فرزنداني چند قلو مي شود و بايد با همان حقوق ناچيزش، هزينه زندگي خود و نوزادان چندقلويش را فراهم كند، در آن شرايط، مطمئن باشيد كه مسوولان، اين خانواده ها را بيشتر زير چتر حمايت خود قرار مي دادند."


دوقلوهاي ايراني را به هم نزديك تر كرده ايم

دبير انجمن دوقلوهاي جوان ايراني در خصوص خدمات و فعاليت هايي كه تاكنون اين انجمن براي دوقلوها انجام داده است، گفت: با روساي بيش از 270 مجموعه ورزشي كشور و مديران شهرداري هاي مناطق، رايزني كرده ايم و توانسته ايم براي استفاده دوقلوها از اين مجموعه هاي ورزشي، 30 درصد تخفيف بگيريم.

"در منطقه آتشگاه كرج هم يك پيست سواركاري رايگان در اختيار دوقلوهاي ايراني است. برخي ديگر از رستوران ها و باشگاه هاي ورزشي كشور نيز با ما تفاهم نامه دارند و با تخفيف ويژه اي به دوقلوها، خدمات ارائه مي كنند. همكاري با بيمه كارآفرين جهت اشتغال برخي از اعضا و ارائه تخفيف در پرداخت حق بيمه دوقلوها نيز، از ديگر فعاليت هاي ما بوده است."

وي «موسسه پژوهشي تاريخ تمدن شرق» را حامي اصلي اين انجمن و عمده تامين كننده بودجه اين نهاد مردمي دانست و اظهار داشت: دكتر سيد محمد تقي هاشميان به عنوان بنيانگذار موسسه پژوهشي تاريخ تمدن شرق ، كمك هزينه ازدواج، وام مسكن و كليه هزينه هاي سفر ماه عسل دوقولوها را متقبل شده است.

خاصه تراش افزود:‌ با تفاهمنامه‌اي هم كه با " بنيان حمايت از نخبگان" به مديريريت دكتر هاشميان داريم، هزينه طرح هاي پژوهشي دوقلوهاي نخبه را نيز تامين خواهيم كرد.

"براي آشناتر كردن دوقلوها با يكديگر، همايش ها و سمينارهاي مختلفي برگزار كرده ايم تا از اين طريق، دوقلوهاي ايراني را به همديگر معرفي كنيم. تاكنون در دانشگاه سمنان، در شهرهاي دامغان، گرمسار، تهران و برخي ديگر از نقاط ايران، همايش هاي مختلفي برگزار كرده ايم كه معتقدم اين نشست ها توانسته است، دوقلوهاي ايراني را به هم نزديك تر كند."

وي اضافه كرد: به عنوان يك برنامه شاد و مفرح، ما هر ساله در اين گونه همايش ها، مشابه ترين دوقلوها را انتخاب مي كنيم اما امسال مي خواهيم در همايش هايمان، همسان ترين دوقلو را برگزينيم.

"يعني علاوه بر اين كه دوقلوهاي همسان ما بايد در ظاهر شبيه هم باشند، حتي قد، وزن و كليه فاكتورهاي جسمي شان نيز مي بايست دقيقا به يكديگر شبيه باشد."

خاصه تراش با بيان اين كه مطابق تحقيقات ما، در هر دانشگاه ايران، بين 60 تا 70 دانشجوي دوقلو وجود دارد، خاطر نشان كرد: مطابق مذاكراتي كه با مسوولان دولتي داشتيم، قرار شده است كه در تاريخ بيست و دوم ارديبهشت سال 91 ، به خاطر قرار گرفتن سه عدد 2 در كنار يكديگر، (22/2) روز ملي دوقلوها در تقويم ثبت شود كه اميدواريم مسوولان در سال آينده به اين وعده خود وفا كنند.


شهرك دوقلوها را افتتاح مي كنيم

امير حسين عبيات، عضو هيئت مديره «انجمن دوقلوهاي جوان ايراني» نيز در گفت و گو با خبرنگار ما، از  راه اندازي بازارچه دوقلويي خبر مي دهد و بر اين باور است كه با تكميل شدن اين طرح، بسياري از مشكلات 700 هزار دوقلوي ايراني مرتفع مي شود.

"ما در حال تكميل طرحي هستيم كه در طي آن بتوانيم دوقلوهاي ايراني را به صورت زنجيروار به يكديگر معرفي كنيم و از اين طريق مي خواهيم كه خود دوقلوها، نيازهايشان را به صورت تفاهمي با يكديگر حل كنند."

وي افزود: در صورت تحقق كامل طرح «بازارچه دوقلويي»، يك بانك خدماتي عظيم از كليه مشاغل در كشور ايجاد مي شود كه مثلا يك دوقلوي برق كار در شهري مثل مشهد مي تواند نيازهاي يك دوقلوي نجار را در شهر ديگري مرتفع كند و برعكس.

عبيات، با بيان اين كه درصدد ساخت فيلمي با عنوان "شهر دوقلوها" هستيم، در خصوص ديگر برنامه هاي آتي انجمن اضافه كرد: براي دهه فجر نيز همايش مفصلي در نظر گرفته ايم و مثل هميشه با برگزاري مسابقات و اهداي جوايز در اين همايش، خاطرات خوشي را براي دو قلوها رقم خواهيم زد. همچنين در نوروز امسال هم سفره هفت سين دوقلويي را با حضور جمع انبوه دوقلوهاي ايراني در پارك گفتگوي تهران برگزار خواهيم كرد."

وي در پايان اظهار داشت: شهرك دوقلوها، يكي از آرزوي بزرگ ماست كه مي خواهيم در آينده اي نزديك به آن جامه عمل بپوشانيم. البته در اين طرح، به دنبال اين نيستيم كه دوقلوها را از جامعه جدا كنيم، بلكه مي خواهيم  يك فضاي زندگي ايده آل وجود داشته باشد كه دوقلوها در آنجا به شدت احساس آرامش و راحتي داشته باشند.

"در اين شهرك، تمام مغازه داران، كسبه ها و خانه ها متعلق به دوقلوها خواهد بود. به دليل درك عميق و متقابلي كه بين دوقلوها وجود دارد، زندگي در اين شهرك براي دوقلوهاي ايراني ايده آل است و  مطمئن هستم كه اين طرح ما به مرحله اجرا خواهد رسيد."

وي ، تارنما www.irtwins.com و شماره تماس: 26315315- 021 را براي ارتباط علاقه مندان به فعاليت در اين انجمن  اعلام كرد.




|
امتیاز مطلب : 12
|
تعداد امتیازدهندگان : 6
|
مجموع امتیاز : 6
موضوعات مرتبط: , , ,
مطالب مرتبط با این پست
می توانید دیدگاه خود را بنویسید


نام
آدرس ایمیل
وب سایت/بلاگ
:) :( ;) :D
;)) :X :? :P
:* =(( :O };-
:B /:) =DD :S
-) :-(( :-| :-))
نظر خصوصی

 کد را وارد نمایید:

آپلود عکس دلخواه:








آخرین مطالب

/
به وبلاگ من خوش آمدید